ing. GAJDOŠ Jiří

17.06.2012 12:59

 

Ing. Jiří Gajdoš.

 

Automobilový závodník a konstruktér závodních vozů.

 

Po studiu na VTA Brno nastoupil do Tatry jako konstruktér a svou touhu po závodění s automobily naplňoval ve Svazarmu. Spolu s ním tehdy ve Svazarmu vyrůstali i další, později tovární jezdci Tatry – Zdeněk Čechmánek a Jiří Pělucha.

 

Začínal s Tatrou 605 odloženou Tatrou do muzea. Byl to velmi lehký sportovní vůz vybavený dvouválcem T 605 odvozeným od motoru T 910 o objemu 636 ccm se kterým jezdil v letech 1960 a 1961 ve třídě sportovních vozů do 850 ccm. Zlepšil vyvážení motoru, aerodynamickou stabilitu a jízdní vlastnosti a stal se nejrychlejším ve své třídě v republice a byl schopen porážet většinu vozů i v silnější třídě sportovních vozů do 1150 ccm. Pro sezónu 1961 se svým týmem mechaniků, s využitím zásob náhradních dílů postavil druhý vůz Tatra 605 s nímž jezdili Ota Janiš a Zdeněk Čechmánek.

Pro sezónu 1961 také postavil první čtyřválec odvozený od Tatry 603 pro Vladimíra Valentu z Brna, který jej namontoval do své krásné Cisitalie pro třídu sportovních vozů do 1150 ccm.

 

Třídy sportovních vozů byly v dalších letech nahrazeny Formulí Junior, později F 3. S podporou dílen Tatry a pomocí konstruktérů a dělníků z Tatry postavil ve Svazarmu dva vozy Delfín formule Junior vybavené 4 válcem Tatra 1100 ccm odvozeným od T 603. Po změně formule Junior na formuli 3, byl snížen obsah motoru na 1000 ccm. S jedním jezdil Gajdoš, s druhým Jiří Pělucha.

 

Na sezónu 1965 postavil dva nové vozy F3 – Delfín II s motorem Škoda o obsahu 1000 ccm. Vynikaly štíhlou a nízkou stavbou se skrytým pérováním. Opět s nimi jezdili Gajdoš a Pělucha.

 

S vozy Delfín F3 závodil až do ukončení závodů F3 v Československu v r. 1970.

 

V r. 1969 jezdil ve třídě B5 1600 na starším Porsche 356.

 

V 70-tých letech závodil v kategorii sportovních vozů s Lotusem Evropa, který si sám pro závody upravil.

 

Po odchodu z Tatry pracoval ve Vítkovických železárnách. Místní Svazarm zakoupil sportovní prototyp MTX vybavený upraveným motorem Fiat 1500. Jiří Gajdoš motor dále upravil a vybavil turbodmychadlem. Účastnil se s ním závodů v kategorii sportovních vozů. Byla to první aplikace turbodmychadla na zážehový motor u nás. Výkon motoru byl skvělý, ale lepšímu využití bránila nevhodná převodovka.

 

Bohumil Fiala

 

 

Bohužel mi chybí fakta, zejména o výsledcích a úspěších v závodech. Možná je něco ve vydaných publikacích k F3. Pracoval jsem s ním jako mechanik jen krátce asi 8 měsíců v r. 1961. Pak jsem s ním spolupracoval na vývoji přeplňovaného motoru do sportovního prototypu MTX. K závodění přistupoval svědomitě a vždy patřil k nejrychlejším. S T605 proháněl i tenkrát nejrychlejší tovární Škody 1100 OHC s téměř dvojnásobným obsahem motoru ve vyšší kategorii. Ve F 3 nestačil na tovární Škody, Hubáčka s Melkusem a samozřejmě Lotusy Hubáčka a Ondřejíka. Jeho hlavními soupeři byli Brňáci s Mustangy hlavně Alois Gbelec a také Josef Brázda se svým krásným samonosným vozem.

 

Měl slavného otce. Jan Gajdoš byl mistrem světa ve sportovní gymnastice a byl úspěšný i řadě dalších sportů – atletika, skoky do vody, krasobruslení, lyžování a fotbal. Za účast v odboji byl nacisty vězněn a na následky věznění zemřel.

 

Fotogalerie: ing. GAJDOŠ Jiří